خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان ۱ تا ۴ ساله به تفکیک
خصوصيات و توانايي انجام کارها در کودکان يک ساله:
هر نوزادي با پا گذاشتن به سن يک سالگي ميتواند بسياري از کارها را خودش انجام دهد. مثلاً صفحات کتابهاي کلفت مقوايي را يک به يک ورق بزند، اجسام را در سوراخهاي همشکل خود جا بگذارد، اگر تشويقش کنيد توپي را به سوي شما بغلتاند و اگر از او بخواهيد جسمي را به دستتان بدهد. او توانايي رها کردن اجسام را ميآموزد؛ توانايي رها کردن اجسام گام مهمي است، چون کودک ميتواند اجسام را در هر کجا که ميخواهد بگذارد.
فرزند شما در اين يک سال مهارتهاي زيادي مانند راهرفتن، صحبتکردن و پريدن را آموخته و بر آنها مسلط شده است. در يک سالگي، برخي مهارتهاي شخصي مانند نگهداشتن يک بطري يا يک فنجان نيز از کودک انتظار ميرود. البته انتظار نداريم که در اين سن کودک چنان آموزش ديده باشد که خودش به دستشويي برود، اما انتظار ميرود کلمات يا نشانههايي را به کار ببرد که براي پرستار يا والديني که از او نگهداري ميکنند قابلدرک باشد. همچنين، تقليدکردن از هر آموزش رسمي مؤثرتر و مهمتر است. درواقع کودک آنچه را انجام ميدهيد، تقليد ميکند و بهتر ياد ميگيرد. قد و وزن دختران در يک سالگي: دختران در يک سالگي بين 9 کيلو و 500 گرم تا 10 کيلو و 350 گرم است و قد آنها حدودا بين 75 سانتي متر الي 88 سانتي متر مي باشد.
قد و وزن پسران در يک سالگي: دختران در يک سالگي بين 8 کيلو و 980 گرم تا 10 کيلو و 380 گرم است و قد آنها حدودا بين 74 سانتي متر الي 77 سانتي متر مي باشد.
واکنش به سوال
يک کودک يک ساله بايد نسبت به اسمش عکسالعمل نشان دهد و بيني، چشمها و دهان و اجزاي ديگر صورتش را تشخيص دهد و حتما آنها را به شما نشان دهد. ممکن است نتواند اسم اين اجزا را به زبان آورد، ولي بايد بتواند آنها را هم در صورت خودش و هم در صورت شما نشان دهد. ممکن است کودک هنوز نتواند زياد حرف بزند، ولي فهم زبان در او بهسرعت در حال پيشرفت است. اکنون او ميتواند به سوالهاي کوتاه واکنش نشان دهد؛ مثلاً اگر بپرسيد «ليوانت کجاست؟»، به آن اشاره يا نگاه ميکند، يا اگر بپرسيد «آب مي خوري؟»، ممکن است با يک لبخند و حرکت به سوي ليوان پاسخ دهد.
اگر کودک، برادر و خواهر بزرگتر داشته باشد، اين فرصت مغتنمي براي آنها هم هست، چون سعي ميکنند آنچه را که او ميکوشد بيان کند، دريابند. از کتابهاي عکسدار استفاده کنيد که عکسهاي بزرگ، روشن و واضح داشته باشند. هر بار که برايشان کتاب ميخوانيد بپرسيد: «ميتواني سگ را پيدا کني؟ سگ چه ميگويد؟»
اگر کودک، برادر و خواهر بزرگتر داشته باشد، اين فرصت مغتنمي براي آنها هم هست، چون سعي ميکنند آنچه را که او ميکوشد بيان کند، دريابند. از کتابهاي عکسدار استفاده کنيد که عکسهاي بزرگ، روشن و واضح داشته باشند. هر بار که برايشان کتاب ميخوانيد بپرسيد: «ميتواني سگ را پيدا کني؟ سگ چه ميگويد؟»
...
براي مطالعه ادامه متن بر روي لينک اصلي زير کليک کنيد:
Comments
Post a Comment